Sektions- & blockindelning

Det är helt omöjligt att ge en heltäckande bild av alla möjliga situationer och hur återkopplingen ska sektioneras. Detta är därför att se som en vägledning för hur man ska tänka. Det finns nästan alltid mer eller mindre avancerade alternativ.

Växlar och växelgator

I de flesta styrprogram (eller när man tänker sig mer manuell styrning) behöver inte växlar och växelgator övervakas – då är det fritt att ta bort dessa från nedanstående exempel. För MJ-fjärren gäller dock att även dessa ska övervakas. Detta för att just växlar är bland de farligaste ställen som finns på järnvägen och därför ska de självklart övervakas!

Vid de flesta former av automatik är det bra att övervaka dessa och något jag rekommenderar, men det är förstås upp till var och en.

Det beror helt enkelt på syftet med detekteringen, men eftersom den här sidan i huvudsak handlar om datorstyrning av tågen så utgår jag i allmänhet från att det är syftet. Vill man bara ha en indikering om att ett visst spår i t.ex. en dold bangård är upptaget eller inte, så blir ju syftet, och därmed kraven, helt andra.

Markeringar

Varje sektion av återkopplingen visas med en egen färg. När samma färg förkommer på flera ställen utan sammanbindning, innebär det att det är två olika sektioner. Varje sektion kan vara av typen block, men kan också vara en enkel spårledning (vilket är normalfallet då den övervakar en/flera växel/-lar).

I bilderna nedan är signalerna, till skillnad från svensk standard, placerade till höger om spåret (med ett par undantag). Det beror på att programmet jag gjort exemplen i använder tyska signaler, och dessa placeras på spårets högra sida. Så om du planerar använda svenska signaler, ställ dem bara på andra sidan spåren i det fallet (om de inte p.g.a. situationen ska stå till höger förstås).

En enkel rundbana med mötesspår

Här har jag valt att låta ovalen utanför mötesstationen bestå av tre block. Man klarar sig med ett – men då mister man möjligheten att köra två tåg samtidigt (åt samma håll). Varje stationsspår representeras av ett ”block”, medan växelövervakningen sker genom en spårledning. För övervakning av hela rundbanan klarar man sig då med ett minimum av 7 st. återkopplingsingångar och maximalt 17! (se block – med stoppkontakter i båda riktningarna 3 st. ingångar/block => 5 * 3 + 2 = 17).

Fortsättningsvis tas inte sträckan mellan stationer med i diskussionerna om sektionering/blockindelning, och inte heller ”den andra änden” av en station. Vi tittar på situationen i en ände för att få fram hur man ska tänka.

En dubbelspårig infart

Här gäller det att kunna hålla så många rörelser igång samtidigt (teoretiskt) – och därför sektionerar vi på följande sätt:

Vi ”komplicerar” det hela genom att lägga till ett stickspår i änden av spår 3:

Enkelspårig infart till 4 spår – med 2 stickspår

Här finns även möjlighet för växlingsrörelser till samtliga spår – därför ligger det ett kort block mellan infartssignalen och första växeln med en efterföljande växlingsdvärgsignal. Detta är nästan den situation jag hade på min tidigare modulstation (då kompletterat med ytterligare ett stickspår längst ned).

Vad kostar egentligen ett block?

Den frågan får jag ofta, och svaret är: -Det beror på!

Det beror på hur man väljer att göra. Vill man göra ”konventionella block”, eller enbart för datorstyrning (med tillhörande möjlighet till manuell styrning)?

Vill man inte använda datorstyrning utan köra själv, och kanske ha någon form av analog automatik (med signaler som aktivt stoppar tågen vid stopp, och tillhörande bromsmoduler e.t.c.), så kan kostnaderna per block dra iväg snabbt. Särskilt om spåret ifråga ska kunna trafikeras åt båda håll. Då kan man behöva upphäva ett stopp för en signal som står i motsatt riktning, och behöver teknik för detta (eftersom signalen i motsatt riktning ska visa stopp och därmed kommer stoppa tåget när det kommer in i dess stoppområde om man inte upphäver det).

Vill man ha en mer omfattande förklaring, och t.o.m. få det förevisat, så är man välkommen att boka en sådan förevisning hemma hos mig. Då sådant enbart förekommer på helger är det förhållandevis dyrt, men ta kontakt via kontaktsidan om du är intresserad. Samma sak om du vill ha hjälp med en specifik situation.

Vidare till block.

Åter till återkoppling – grund.